تاریخ انتشار: شنبه 1403/04/09 - 08:02
کد خبر: 509038

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری؛

حماسه مردم سالاری/ تلاش ناکام ضد انقلاب و سلطنت‌طلبان در برابر اراده ملی

حماسه مردم سالاری/ تلاش ناکام ضد انقلاب و سلطنت‌طلبان در برابر اراده ملی

با وجود کارشکنی‌ها، فضاسازی‌ها علیه انتخابات وفراخوان به تحریم، ‌مردم ایران حرف آخر را زدند و با حضور گسترده خود بار دیگر علاوه بر انتخاب رئیس جمهور برگزیده، به نظام جمهوری اسلامی ایران رأی دادند. 

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت 8 صبح دیروز به دستور وزیر کشور در سراسر کشور آغاز شد و بسیاری از شخصیت‌ها و چهره‌های مختلف در کنار مردم در انتخابات شرکت کردند. این در حالی بود که در بسیاری از شعب در شهرهای مختلف مردم در صف انداختن رای خود در صندوق، منتظر آغاز فرایند رای‌گیری بودند.

بیش از ۲۰۰ خبرنگار رسانه‌های داخلی و خارجی، از جمله خبرنگاران رسانه‌های آمریکا، چین، روسیه، آلمان، اسپانیا، انگلیس، افغانستان، اتریش، ترکیه، کویت، هلند، امارات، ایتالیا، عراق، یمن، ژاپن، فرانسه، فیلیپین، لبنان، قطر، عمان، استرالیا، سوئد، دانمارک، هند، کره جنوبی و ... این برنامه را پوشش دادند.

رهبر معظم انقلاب در دقایق ابتدایی آغاز انتخابات رای خود را به صندوق انداختند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دقایق ابتدایی آغاز انتخابات رای خود را به صندوق انداختند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از شرکت در انتخابات بیان کردند: برای ملت عزیزمان از خداوند متعال بهترین روزها و سال‌ها و بالاترین برکاتش را مسئلت می‌کنم.

امیدوارم سال‌های آینده انشالله سال‌های خوب و مطلوبی باشد و مردم از گزینش خود راضی باشند

ایشان در پایان بیان کردند: امیدوارم انشالله خداوند متعال برای این کشور مقدر کند بهترین و مفیدترین گزینش را و سال‌های آینده انشالله سال‌های خوب و مطلوبی باشد و مردم از گزینش خود راضی باشند. فرایند انتخابات رأی‌گیری در شعب اخذ رأی با حضور مجریان، ناظران و نمایندگان نامزدها (در صورت معرفی) انجام گرفت. همچنین رأی‌گیری در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به‌صورت کاغذی بود.

بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط در داخل و خارج از کشور می‌توانستند در رأی‌گیری شرکت کنند. تعداد شعب اخذ رأی در سراسر کشور ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه بود که در فرآیند انتخابات مشارکت داشته و از این تعداد ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه در مناطق روستایی و عشایری مستقر بودند.رأی دهی با ارائه‌ی شناسنامه یا کارت ملی امکان‌پذیر بود.

در این دوره از انتخابات، درج مهر بر شناسنامه حذف شده است.در پایان زمان رأی‌گیری و پس از شمارش آرا، با حضور مجریان، ناظران و نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی، صورت جلسه تهیه و در سامانه احراز بارگذاری و سپس در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها تجمیع و به وزارت کشور اعلام می‌شود و بعد از تأیید شورای نگهبان، وزارت کشور آمار رسمی را اعلام خواهد کرد.

تلاش ناکام ضد انقلاب تا سطنت طلبان

در تهران و دیگر شهرهای و روستاهای کشور انتخابات در امنیت برگزار شد و مردم نیز پای کار آمدند. اما در برخی از کشورها که انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد، ‌برخی نیروهای ضدانقلاب از سلطنت طلب تا منافق با حضور مقابل مکان برگزاری انتخابات سعی در ایجاد اخلال در روند انتخابات داشتند، حتی با ناسزاهای زشت و ناپسند به آنهایی که برای رأی دادن مراجعه می‌کردند یا از محل رأی‌گیری خارج می‌شدند توهین می‌کردند. آنها حتی تحمل برگزاری انتخابات آزاد را هم ندارند و سعی می‌کنند با رفتارهای دیکتاتور مآبانه فضا را مشوش کنند.

با وجود همه این کارشکنی‌ها، فضاسازی‌ها علیه انتخابات وفراخوان به تحریم، ‌مردم ایران حرف آخر را زدند و با حضور گسترده خود بار دیگر علاوه بر انتخاب رئیس جمهور برگزیده، به نظام جمهوری اسلامی ایران رأی دادند.  مسئولان نیز با حضور پای صندوق‌های رأی همچون دیگر اقشار مردم با ایستادن در صف به رئیس جمهور برگزیده خود رأی دادند. محسنی اژه‌ای‌، با حضور در حرم عبدالعظم با ایستادن در صف در انتخابات مشارکت کرد برخی دیگر از مسئولان لشکری و کشوری نیز با حضور در صف و میان مردم در انتخابات مشارکت کردند.

یکی از دو نامزد جبهه اصولگرا یعنی محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی در مرحله دوم حذف خواهد شد و رقابت یکی از آنها با پزشکیان است. البته اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود. رئیس جمهور منتخب باید 50 به اضافه یک رأی را به دست بیاورد، یعنی 50 درصد از آراء به اضافه یک تا بتواند رئیس جمهور شود. پس از آن نیز مراسم تحلیف و تنفیذ ریاست جمهوری در مجلس و در حضور رهبر انقلاب برگزار خواهد شد.

ادامه شهید رئیسی خواست مردم 

با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مردم منتظرند وزارت کشور، نتایج انتخابات را اعلام کند. اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش آمار رسمی از میزان مشارکت مردم در انتخابات منتشر نشده است، اما برخی معتقد هستند که به احتمال زیاد انتخابات به دور دوم می‌رود. برای داوری در این زمینه بیش از گمانه‌زنی‌ها باید منتظر اعلام نظر وزارت کشور باشیم.

مهم این است که دیروز شاهد تجلی وطن‌پرستی در شهر‌های مختلف کشورمان بودیم. تحریم انتخابات شکست خورد و ضد انقلاب دوباره از مردم نه شنیدند. در واقع از همان اول صبح شاهد شلوغی برخی شعب شناخته شده در تهران بودیم. اما متأسفانه بداخلاقی در فضای مجازی ادامه داشت و با اینکه تبلیغات ممنوع بود، اما زد و خورد‌های رسانه‌ای حامیان نامزد‌ها ادامه پیدا کرد. دولت چهاردهم در حالی قرار است تشکیل شود که انتظارات مردم با شهادت رئیس‌جمهور دولت سیزدهم آیت‌الله‌سید ابراهیم رئیسی از آن بالا رفته است و مردم خواهان ادامه مسیر و رویکرد شهید رئیسی در دولت چهاردهم هستند. 

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حسینیه معلی از ابتدای محرم پخش می شود
چرا مناظره زنده جلیلی و پزشکیان مهم است؟
تذکر نماینده مجلس به مسعود پزشکیان +فیلم
هشدار هواشناسی به کشاورزان کشور
جزئیات برگزاری مناظره‌ها مشخص شد +فیلم
وزیر صمت: خودروهای مشابه تولیدداخل وارد می‌کنیم
تولید نایلون
معاون وزیر نفت: شوک قیمتی بنزین راهکار رفع مشکل سوخت‌ نیست
سخنگوی شورای نگهبان: صحت انتخابات مرحله اول به تأیید شورای نگهبان رسید
جلیلی در جمع بازاریان: برای ۱۷ معضل اصلی بازار برنامه داریم
جدایی یک پرسپولیسی قطعی شد
پرسپولیس ۱۸۰ میلیارد تومان گرانتر از استقلال
مهاجم تیم ملی ایران در تور مورینیو
بیانیه جبهه پایداری درباره وحدت نیروهای انقلاب حول سعید جلیلی
اعتراض ایران به وزارت خارجه انگلیس +جزئیات
تصمیم باشگاه استقلال در مورد یامگا
جلیلی به بازار تهران رفت +فیلم
سریال معروف کره‌ای از سه‌شنبه در تلویزیون
چرا قالیباف امروز به مجلس نرفت؟
خواننده پاپ معروف از آمریکا به ایران بازگشت
وزیر آموزش و پرورش: مسمومیت سریالی دانش‌آموزان جنگ شناختی بود +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top